W ostatnim czasie coraz więcej słyszy się o tym, że banki kierują do Frankowiczów wezwania do zapłaty. Chociaż standardowo robiły to dopiero z końcem roku, tym razem dużo szybciej podejmują działania. Dlaczego banki wysyłają Frankowiczom wezwania do zapłaty i czy robią to zgodnie z prawem?

Wezwanie do zapłaty – co to znaczy dla Frankowiczów?

Wezwanie do zapłaty w głównej mierze otrzymują Frankowicze, którzy podjęli kroki prawne wobec kredytodawcy do 3 lat wstecz od otrzymania pisma z banku. Co ciekawe, wnioski o zapłatę kierowane są nie tylko do Kredytobiorców, którzy wytoczyli powództwo przeciwko kredytodawcy, ale również wobec tych osób, które złożyły reklamację, a nawet skierowali zapytanie poprzez infolinię. Termin trzech lat jest o tyle istotny, ponieważ właśnie po tym okresie może dojść do przedawnienia roszczeń banku. W związku z tym bankowcy na masową skalę zaczęli wysyłać wezwania do zapłaty, aby uchronić swoje interesy i nie stracić kolejnych milionów.

Czy bank może żądać zapłaty od Frankowicza jeśli nie ma jeszcze wyroku w sprawie CHF?

W wielu przypadkach banki kierują do Frankowiczów wezwania do zapłaty jeszcze w trakcie trwania procesu sądowego o unieważnienie umowy kredytowej CHF. Kredytobiorcy nie kryją zdziwienia równocześnie zadając pytanie jak to możliwe, aby bank żądał zwrotu pieniędzy w momencie, gdy sąd nie wydał jeszcze prawomocnego wyroku. Wielu z nich rozważa również czy  takie działanie jest zgodne z prawem. Co ciekawe banki kierując wezwania do zapłaty domagają się zwrotu kapitału, tak jakby umowa była nieważna, a jednocześnie w toczącym się postępowaniu nadal utrzymują, że umowa jest zgodna z prawem. Działania banków wydają się nielogiczne zwłaszcza w kontekście Frankowiczów, którzy już spłacili swój kredyt frankowyoni również otrzymują wezwania do zapłaty.

chf

Co należy zrobić, gdy bank wyśle wezwanie do zapłaty?

W sytuacji, gdy Frankowicz otrzyma od banku wezwanie do zapłaty, w pierwszej kolejności powinien powiadomić o tym fakcie swojego pełnomocnika. Jest to o tyle istotne, gdyż bank wysyła dokument jedynie do swojego Klienta, pomijając jego prawnego pełnomocnika. Istotne jest, aby Frankowicz odnotował w jakim dokładnie terminie otrzymał wezwanie do zapłaty, ponieważ będzie miało to wpływ czas, w którym możliwe będzie podjęcie odpowiednich kroków prawnych. Jakie jeszcze działania należy podjąć po otrzymaniu wezwania do zapłaty? Warto jak najszybciej skontaktować się ze swoim pełnomocnikiem i przekazać mu skan wezwania do zapłaty wraz z kopertą, a także zestawienie wpłat rat dokonanych od czasu ostatniego wyliczenia. Taki dokument Kredytobiorca może uzyskać z banku lub samodzielnie wygenerować go w systemie płatności elektronicznej. Warto mieć na uwadze, że uzyskanie z banku zaświadczenia o spłacie rat może być czasochłonne, a w przypadku wezwania do zapłaty bardzo istotny jest czas. Dlatego pełnomocnicy Frankowiczów zalecają, aby samodzielnie wygenerować dokument i nie czekać na odpowiedź banku.

kontakt z prawnikiem Votum Robin Lawyers

Czy Frankowicze mogą zignorować wezwanie do zapłaty?

Należy mieć świadomość, że zignorowanie wezwania do zapłaty może przynieść Frankowiczowi poważnie konsekwencje. Jeśli Kredytobiorca nie zawiadomi swojego pełnomocnika, a ten nie podejmie w imieniu Klienta odpowiednich działań prawnych, bank może złożyć pozew przeciwko Frankowiczowi. Co więcej, jeśli Kredytobiorca również zignoruje ten fakt, sąd może wydać wyrok zaoczny, zasądzając na rzecz banku zwrot kapitału. W konsekwencji Kredytobiorca będzie musiał liczyć się z ogromnymi kosztami, a jeśli nie wykona wyroku, do sprawy może wkroczyć komornik. Chociaż linia orzecznicza w sprawach frankowych jest już ugruntowana, na wyrok unieważniający umowę kredytową nadal trzeba poczekać. Co istotne, jeśli bank złoży pozew i jego sprawa zakończy się szybciej niż ta wytoczona przez Frankowicza, Kredytobiorca będzie narażony na znaczne koszty.

Niektórzy Frankowicze po otrzymaniu wezwania do zapłaty decydują się na samodzielny kontakt z bankiem, a nawet zapłatę żądanych kwot. Niemniej jednak prawnicy odradzają takich działań i wskazują, że najlepszym rozwiązaniem po otrzymaniu wezwania do zapłaty jest skontaktowanie się z pełnomocnikiem, który wie jakie kroki prawne podjąć wobec kredytodawcy, aby uchronić interesy Kredytobiorcy.