W ostatnim czasie coraz więcej słyszy się o tym, że banki kierują do Frankowiczów wezwania do zapłaty. Chociaż standardowo robiły to dopiero z końcem roku, tym razem dużo szybciej podejmują działania. Dlaczego banki wysyłają Frankowiczom wezwania do zapłaty i czy robią to zgodnie z prawem?
Wezwanie do zapłaty – co to znaczy dla Frankowiczów?
Wezwanie do zapłaty w głównej mierze otrzymują Frankowicze, którzy podjęli kroki prawne wobec kredytodawcy do 3 lat wstecz od otrzymania pisma z banku. Co ciekawe, wnioski o zapłatę kierowane są nie tylko do Kredytobiorców, którzy wytoczyli powództwo przeciwko kredytodawcy, ale również wobec tych osób, które złożyły reklamację, a nawet skierowali zapytanie poprzez infolinię. Termin trzech lat jest o tyle istotny, ponieważ właśnie po tym okresie może dojść do przedawnienia roszczeń banku. W związku z tym bankowcy na masową skalę zaczęli wysyłać wezwania do zapłaty, aby uchronić swoje interesy i nie stracić kolejnych milionów.
Czy bank może żądać zapłaty od Frankowicza jeśli nie ma jeszcze wyroku w sprawie CHF?
W wielu przypadkach banki kierują do Frankowiczów wezwania do zapłaty jeszcze w trakcie trwania procesu sądowego o unieważnienie umowy kredytowej CHF. Kredytobiorcy nie kryją zdziwienia równocześnie zadając pytanie jak to możliwe, aby bank żądał zwrotu pieniędzy w momencie, gdy sąd nie wydał jeszcze prawomocnego wyroku. Wielu z nich rozważa również czy takie działanie jest zgodne z prawem. Co ciekawe banki kierując wezwania do zapłaty domagają się zwrotu kapitału, tak jakby umowa była nieważna, a jednocześnie w toczącym się postępowaniu nadal utrzymują, że umowa jest zgodna z prawem. Działania banków wydają się nielogiczne zwłaszcza w kontekście Frankowiczów, którzy już spłacili swój kredyt frankowy – oni również otrzymują wezwania do zapłaty.

Co należy zrobić, gdy bank wyśle wezwanie do zapłaty?
W sytuacji, gdy Frankowicz otrzyma od banku wezwanie do zapłaty, w pierwszej kolejności powinien powiadomić o tym fakcie swojego pełnomocnika. Jest to o tyle istotne, gdyż bank wysyła dokument jedynie do swojego Klienta, pomijając jego prawnego pełnomocnika. Istotne jest, aby Frankowicz odnotował w jakim dokładnie terminie otrzymał wezwanie do zapłaty, ponieważ będzie miało to wpływ czas, w którym możliwe będzie podjęcie odpowiednich kroków prawnych. Jakie jeszcze działania należy podjąć po otrzymaniu wezwania do zapłaty? Warto jak najszybciej skontaktować się ze swoim pełnomocnikiem i przekazać mu skan wezwania do zapłaty wraz z kopertą, a także zestawienie wpłat rat dokonanych od czasu ostatniego wyliczenia. Taki dokument Kredytobiorca może uzyskać z banku lub samodzielnie wygenerować go w systemie płatności elektronicznej. Warto mieć na uwadze, że uzyskanie z banku zaświadczenia o spłacie rat może być czasochłonne, a w przypadku wezwania do zapłaty bardzo istotny jest czas. Dlatego pełnomocnicy Frankowiczów zalecają, aby samodzielnie wygenerować dokument i nie czekać na odpowiedź banku.

Czy Frankowicze mogą zignorować wezwanie do zapłaty?
Należy mieć świadomość, że zignorowanie wezwania do zapłaty może przynieść Frankowiczowi poważnie konsekwencje. Jeśli Kredytobiorca nie zawiadomi swojego pełnomocnika, a ten nie podejmie w imieniu Klienta odpowiednich działań prawnych, bank może złożyć pozew przeciwko Frankowiczowi. Co więcej, jeśli Kredytobiorca również zignoruje ten fakt, sąd może wydać wyrok zaoczny, zasądzając na rzecz banku zwrot kapitału. W konsekwencji Kredytobiorca będzie musiał liczyć się z ogromnymi kosztami, a jeśli nie wykona wyroku, do sprawy może wkroczyć komornik. Chociaż linia orzecznicza w sprawach frankowych jest już ugruntowana, na wyrok unieważniający umowę kredytową nadal trzeba poczekać. Co istotne, jeśli bank złoży pozew i jego sprawa zakończy się szybciej niż ta wytoczona przez Frankowicza, Kredytobiorca będzie narażony na znaczne koszty.
Niektórzy Frankowicze po otrzymaniu wezwania do zapłaty decydują się na samodzielny kontakt z bankiem, a nawet zapłatę żądanych kwot. Niemniej jednak prawnicy odradzają takich działań i wskazują, że najlepszym rozwiązaniem po otrzymaniu wezwania do zapłaty jest skontaktowanie się z pełnomocnikiem, który wie jakie kroki prawne podjąć wobec kredytodawcy, aby uchronić interesy Kredytobiorcy.