W dniu 3 października Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok dotyczący kredytu indeksowanego do waluty franka szwajcarskiego. Na ten moment czekało kilkaset frankowiczów, którzy zmagają się z podobną sytuacją jak państwo Dziubak, których dotyczyło wspomniane orzeczenie. Na temat aktualnej sytuacji franowiczów w najnowszym wydaniu tygodnika Newsweek wypowiedział się Kacper Jankowski, Prezes Votum Robin Lawyers S.A.
Dlaczego frankowicze powinni działać?
Przeciętny frankowicz, który zaciągnął kredyt na ok. 300.000,00 zł w 2008 r. nadpłacił przeciętnie ok. 70.000,00 zł, co więcej wartość pozostałego do spłaty kapitału często przekracza zarówno kwotę kredytu, jak i wartość nieruchomości. Październikowe orzeczenie TSUE otwiera drogę do formułowania roszczeń przeciwko bankowi o unieważnienie umowy oraz zwrot nadpłaconych rat.
Oczywiście każda sprawa jest rozstrzygana indywidualnie, ale wyrok TSUE stanowi swojego rodzaju „kropkę nad i”, uzupełniając dotychczasowe orzecznictwo Sądu Najwyższego, rozstrzygnięcia Prezesa UOKiK oraz poglądy Rzecznika Finansowego i Rzecznika Praw Obywatelskich.
Czy upływ czasu jest korzystny dla frankowiczów?
Kacper Jankowski, Prezes Votum Robin Lawyers S.A. zwraca również uwagę na to, że upływ czasu jest korzystny przede wszystkim dla banków, nie dla frankowiczów.
Dla wspomnianego przykładowego kredytu każdego miesiąca przepada bezpowrotnie 420 zł przedawniającej się aktualnie części nadpłaconej raty. Biorąc pod uwagę, że mamy czynnych 430 tys. kredytów w których frankowicze nie podjęli walki o swoje prawa daje to w skali całego problemu frankowego kwotę rzędu 180 mln zł. Nie dziwi zatem fakt, że w publicznej narracji bankowcy zapowiadają swoje roszczenia, które mogą zniechęcać frankowiczów do podjęcia działań.
Ze względu na specyfikę spraw bankowych warto zdecydować się na skorzystanie z pomocy doświadczonego pełnomocnika. Grupa Kapitałowa VOTUM przez ostatnie 15 lat uzyskała na rzecz swoich klientów ponad 2,4 mld zł od podmiotów rynku finansowego.
Sprawami frankowiczów zajmujemy się od ponad 3 lat. W tym czasie reprezentujący naszych klientów adwokaci i radcowie prawni wytoczyli ponad 2 tys. powództw, a pierwsze zakończyły się już nieprawomocnymi wyrokami. Aby zapewnić klientom najwyższą jakość obsługi, wyodrębniliśmy dla klientów segmentu bankowego sztab specjalistów liczący już przeszło 140 osób. – dodaje Kacper Jankowski.
Zapraszamy do zapoznania się z pełną treścią wywiadu dostępnego w najnowszym wydaniu tygodnika Newsweek.